Stifter af musikmanagement: ”Jeg signer altid med hjertet”
Vi kender musikstjernerne fra spotlyset, men hvem står bag tidens og fremtidens største artister? MICPH har spurgt stifteren af det fremadstormende RAMA Agency, hvordan de spotter og hjælper nye artister frem på den danske musikscene.
Blot to måneder efter at have afsluttet sin bachelor i performance design besluttede Martha Mølgaard at starte RAMA Agency. Med en fortid som projektleder hos Innovative Music Management havde Martha Mølgaard allerede opbygget et netværk og et godt kendskab til den danske musikbranche. Det førte til ideen om at at samle management og booking under samme tag i et forsøg på bedre at favne nye artister, der først skal til at begå sig på den danske musikscene
I dag har RAMA Agency eksisteret i to år, og i sommers indgik de en distributionsaftale med Warner Music, som fremover står for udgivelsen af RAMAs artister. MICPH har taget en snak med stifteren om, hvad hun kigger efter, når hun scouter nyt talent, og hvordan hun hjælper nye artister med at nå deres drømme.
Hvad fik dig til at starte RAMA Agency?
»Jeg så lidt en mangel på, at de her vækstlagsartister blev favnet hele vejen rundt, hvor en del af kommunikationen ofte gik tabt mellem bookere, managers og pladeselskaber, som alle prøver at favne den her helt nye artist, som er totalt grøn og på glatis i den her branche. Jeg så derfor et stort potentiale i, at samle alle kræfter ét sted, for bedre at kunne støtte den enkelte artist. Derfor var det også vigtigt for mig, da jeg startede RAMA, at det både skulle fungere som et management og et bookingbureau.«
Hvor og hvordan finder I jeres artister?
»Det har været ret forskelligt. Jeg foretrækker at finde artister ved selv at være opsøgende. Det kan være på mindre vækstlagsfestivaler som Spot, Uhørt og Carpark Festival, som fungerer som en god platform for lidt nyere artister. Så handler det også om at holde øjnene åbne på de sociale medier og se, hvem der bliver skrevet om på de forskellige musikmedier, som er gode til at fange de nyere artister. Vi modtager også en del demoer i indbakken, og det er jo vildt dejligt, for der kan man også finde et par guldkorn. Men for mit vedkommende er der en helt anden energi ved, at jeg går ud og opsøger artisten. Enten på de små festivaler eller på de sociale medier.«
Hvad kigger I efter, når I scouter nye artister?
»Det er ikke fordi, vi kigger efter et færdigt produkt overhovedet, men det handler om, at artisten på den ene eller anden måde rammer noget i en. Jeg signer altid meget med hjertet og kigger ikke nødvendigvis på, om artisten har spillet på en masse festivaler og har mange streams. Men de skal have noget unikt over sig, som gør, at artisten skiller sig ud, hvad end det er i form af deres live-show, udgivelser eller vokal. Jeg kræver på ingen måde, at de artister, vi signer, allerede har styr på deres visuelle udtryk og har 10 sange liggende i bagkataloget, der er klar til at blive udgivet. Det er tit, jeg siger, at det skal være et samarbejde mellem artisten og os i RAMA, om at finde ud af, hvad brandet skal være, for en artist er jo også et brand, der i princippet skal sælges, og som folk skal købe ind på.«
Hvordan ser processen ud fra at I signer en artist?
»Det handler om ikke at skynde sig med at skulle have artisten ud og blive opdaget af branchen. Hellere arbejde lidt i kulissen med artisten, om at få fundet deres lyd og visuelle udtryk. Det kan nogle gange godt tage lang tid og kræve en masse brainstorm-møder og sessions med forskellige producers og sangskrivere, før vi står med et stærkt produkt. Når først det er på plads, handler det om at opsøge og spille en masse live-shows, hvad end det er festivaler eller support jobs, som er rigtig gode til at få nye artister opdaget. Nu har vi selvfølgelig Warner med, som vi automatisk kan distribuere igennem, men ellers handler det også om at tiltrække noget opmærksomhed fra pladeselskaberne for at få nogle større kræfter i ryggen af de udgivelser, vi gerne vil have ud.«
Hvilken betydning har det for jeres artister, at I har indgået en distributionsaftale med Warner?
»Det lever jo rigtig meget op til denne her vision om at samle så mange ydelser under samme tag for at gøre det så let for artisten som muligt.
Så er det jo ingen hemmelighed, at et major label som Warner har nogle helt andre kræfter, end hvad RAMA har lige nu, og hvad artisterne har som selvstændige. Det gør, at vores artister har større chancer for at ende på de vigtige playlister og i radioen.«
I en tid hvor alle kan udgive musik, og hvor de sociale medier kan bruges som selvpromovering, har danske artister så overhovedet brug for managements?
»Når det kommer til sociale medier, så er det meget op til artisten selv at være god til at selvpromovere, så det kommer som sådan ikke i karambolage med management-delen. Det, et management kan give, er en hjælpende hånd til alt, der hedder struktur og deadlines. Helt konkret hjælper vi med at kontakte spillesteder og skrive ansøgninger til festivaler og Koda; alt sådan nogle
praktiske, administrative opgaver, som giver artisten mere tid og overskud til at lave musik og selvpromovering.«
Hvor stor en indflydelse, vurderer du, at managements har i den danske musikbranche?
»På en eller anden måde håber jeg ikke, at management har så meget magt over, hvordan musikbranchen ser ud, og hvem de nye store stjerner er, men at de arbejder ud fra artistens egne ønsker, og aldrig prøver at ændre på, hvad for noget musik, artisten ønsker at lave. Det gør jeg i hvert fald selv. Jeg kan selvfølgelig give et par råd med på vejen, men det vil altid være artisten, der har det sidste ord. Så forhåbentlig er det i højere grad artisterne selv, der har indflydelse på, hvordan musikbranchen ser ud i morgen, end det er managerne. Vi kan bare støtte og hjælpe med at pushe det frem, vi synes er fedt.«
LÆS OGSÅ: Vil du i gang med at skrive dine egne sange? Få fire gode råd her.