Maya Frimodt havde en helt særlig musiklærer: »Jeg glædede mig til undervisningen«
Serie: En gnist tændes og udvikler sig til at blive en passion. I denne artikelserie kan du blive klogere på, hvordan underviserne hos MICPH fandt deres vej ind i musikken. Denne gang har vi spurgt klaverunderviser Maya Frimodt, der som barn glædede sig til at komme til blokfløjteundervisning.
Af Hedvig Høgh-Olesen
På mange måder er der tale om en slags fuld cirkel for Maya Frimodt. Siden marts 2022 har hun undervist i klaver på Music Institute of Copenhagen. Og den musikalske rejse startede blot et par meter fra MICPHs lokaler på Frederiksberg, hvor Maya Frimodt som seksårig startede til blokfløjte.
»Det var faktisk lidt tilfældigt af min mor at melde mig til Blokfløjte. Men det var ligesom der, det hele startede,« fortæller Maya Frimodt.
Blokfløjten endte med at blive det første musikalske kapitel ud af mange.
»Det var en fed følelse at blive bedre til at spille. Pludselig blev det til musik, og det tror jeg helt klart, det har været motivationen til at fortsætte,« forklarer Maya Frimodt.
Maya Frimodt fortsatte med at spille blokfløjte de næste fem år. Så kom klaveret og andre instrumenter såsom bas og guitar. Så kom nodelære, musikefterskole, højskole og til sidst en kandidat i musikvidenskab. Det var dog klaveret, der endte med at blive den røde tråd i musikken som det instrument, Maya Frimodt hele tiden vendte tilbage til.
»Jeg synes, det var spændende at prøve forskellige instrumenter af og se, hvad de kunne, men det var altid klaveret, der havde mit største fokus.«
En helt særlig musiklærer
Som 12-årig blev fløjten skiftet ud med tangenter. Forinden var Maya Frimodts søster begyndt at spille klaver, men havde hurtigt mistet interessen, og der stod nu et ubrugt klaver i hjemmet, som Maya Frimodt begyndte at spille på. Overgangen blev kun mere naturlig af, at hun kunne fortsætte klaverundervisningen hos den samme lærer, der hidtil havde undervist hende i blokfløjte.
»Jeg havde en virkelig god lærer, som hed Ingrid. Jeg husker hende som meget rolig, sjov og bare rar at være i selskab med. Hun var god til at lære fra sig, men også bare en virkelig dejlig person. Hun gjorde, at jeg glædede mig til at komme til undervisningen,« genkalder Maya Frimodt.
Også uden for musiklokalet var der masser af musik, hvor Maya Frimodt gennem sine forældre blev introduceret til et diverst lydtapet med masser af Bob Dylan, amerikansk Motown, funk, soul og klassisk musik.
»Både min mor og far er kæmpe musikentusiaster. Min far er amerikaner og opvokset i New York i 70’erne, hvor han har hørt masser af Motown musik, som jeg også har hørt meget af som barn. På den anden side har vi min mor, som nok er en af de største Bob Dylan fans, der findes. Derudover lytter de begge meget til klassisk musik, og jeg kan huske, hvordan jeg som barn vågnede til lyden af min mor, der spillede klassisk musik ude i køkkenet, inden jeg skulle i skole. I dag elsker jeg stadig alt den musik, de begge har spillet for mig som barn.«
Præget af amerikansk musik
Udover forældrenes musik var det den amerikanske hiphop-gruppe The Black Eyed Peas, der optog Maya Frimodt.
»Jeg husker første gang jeg hørte ”Where is The Love” på en jukebox, vi havde i 4. klasse. Jeg synes bare, det var godt med det samme og blev kæmpe fan derfra. Jeg var inde og se dem spille til Zulu Rocks i Parken i 2006, hvor jeg mødte dem efter showet, som bare var bare den vildeste oplevelse! Idag hører jeg en masse forskellig musik, men den koncert med Black Eyed Peas er stadig et helt specielt minde, og nok det der har gjort, at jeg elsker at tage til koncerter og høre god musik.«
Med en rygsæk fyldt med forskellige musikalske oplevelser og erfaringer har Maya Frimodt masser at trække på som klaverunderviser hos MICPH – både fra den klassiske og rytmiske verden.
»Jeg kan se hos mange af mine elever, hvordan de i perioder interesserer sig mere for at lære noder, men samtidig har brug for et afbræk, hvor de sidder og spiller nogle sange på akkorder. Derfor forsøger jeg også hele tiden i min undervisning at se på, hvad for noget musik, der motiverer dem. Om vi skal over i noget rytmisk eller tilbage til noget mere klassisk, da jeg selv har jeg været glad for at veksle mellem begge dele,« fortæller Maya Frimodt, før hun afslutter:
»Når jeg ser tilbage på de klaverundervisere, jeg har haft igennem tiden, så er det helt klart egenskaberne hos min første klaverunderviser, jeg har taget med mig i min egen undervisning. Det at skulle starte til et instrument kan i sig selv være nervepirrende, så at man træder ind i et trygt rum, hvor man bliver mødt af positiv energi, er noget jeg virkelig lægger vægt på.«
Nysgerrig på Mayas undervisning? Tilmeld dig en gratis prøve time her.