Vision & mål
Der er i forskningen allerede evidens for, at musik og musikalsk undervisning har en positiv indvirkning på unge mennesker.
Ifølge en meta-undersøgelse foretaget af professor Susan Hallam ved Institute of Education i London (The Power of Music, 2015) styrker musik og musikundervisning unge mennesker på flere måder.
Blandt andet viser hendes undersøgelse, at musikalsk træning kan:
- Styrke unges resultater i skolefag
- Øge deres motivation og selvværd
- Genskabe engagement over for skolen, blandt andet hos unge der har begået kriminalitet
- Styrke social sammenhængskraft og være socialt inkluderende
- Øge tolerance og udvikle sociale kompetencer
- Nedbryde fordomme hos unge
- Styrke udviklingen af empati og følelsesmæssig forståelse
- Styrke unges psykiske modstandskraft
- Hjælpe børn med traumer fra eksempelvis krig
- Styrke udviklingen af en ny identitet og skabe en positiv selvopfattelse
Desuden peger hendes metaundersøgelse på, at musik og musikundervisning særligt er effektivt over for udsatte unge, når undervisningskvaliteten er høj, der er sociale aktiviteter i undervisningen, at de unge kan optræde, og at undervisningen foregår over længere tid.
Resultaterne i Susan Hallams meta-undersøgelse er ligeledes beskrevet af Finn Holst, professor i musikpædagogik og ekstern lektor ved Aarhus Universitet. De er eksempelvis en del af grundlaget for hans førsteårsrapport (2016) i forbindelse med projektet Mere musik til byens børn fra Børne- og ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune.
Der er endnu ikke nogen endelige konklusioner i Finn Holsts undersøgelser af projektet Mere musik til byens børn – men også det projekt tyder på en positiv effekt af musikundervisning for børn og unge mennesker.