Camilla Thorborg fandt sin hylde som underviser: »Jeg har aldrig haft lyst til at være i fokus«
Serie: En gnist tændes og udvikler sig til at blive en passion. I denne artikelserie kan du blive klogere på, hvordan underviserne hos Miles Music School fandt deres vej ind i musikken. For Camilla Thorborg har sangen altid været et grundvilkår. Alligevel gik der mange år, før hun delte sin sangstemme med omverden.
Sangunderviser Camilla Thorborg husker ikke meget fra sin første sangoptræden. Det var til en skolekoncert i 1.g, og blandt publikum sad sanger Pernille Rosendahl og lyttede med, mens Camilla Thorborg med rystende ben sang Swan Lees gennembrudshit ”I Don’t Mind”.
»Jeg overlevede. Men mine ben rystede, det hele rystede bare. Jeg husker, at jeg kommer ned fra scenen og får ros. Senere kom Pernille Rosendahl hen og takkede os for en fin optræden, og syntes at vi var seje,« husker Camilla Thorborg.
Siden da har hun optrådt som sanger ved flere lejligheder, men Camilla Thorborg har aldrig følt sig hjemme i spotlyset.
»Det har aldrig været den del, jeg synes var sjovest, hvilket måske også er grunden til, at jeg er endt med at blive underviser. Jeg har aldrig haft lyst til at være i fokus, men jeg elsker at bruge min stemme,« fortæller hun.
Gik alene med sangen
Siden hun var helt lille, har sangen været et frirum for Camilla Thorborg. I folkeskoletiden plejede hun at skråle med til cd-afspilleren hjemme på værelset, indtil en af forældrene kom hjem fra arbejde.
»Jeg kommer ikke fra et musikalsk hjem på nogen måde, så det med at synge gemte jeg lidt for mig selv,« siger hun.
Det ændrede sig dog, da Camilla Thorborg startede i 10. klasse, hvor hun begyndte til sangundervisning.
»Jeg havde brug for at finde ud af, om jeg egentlig kunne synge. En at sparre med, som også kunne hjælpe mig med at udvikle min stemme. Da jeg startede til sangundervisning følte jeg for første gang, at mine evner blev set. Min underviser var meget begejstret og så mit potentiale. Hun udfordrede mig og pressede mig til at gå mere i musikkens retning.«
Et musikalsk fællesskab
Et år senere startede Camilla Thorborg på den rytmiske linje på Ingrid Jespersens Gymnasieskole, hvor hun blev en del af et musikalsk fællesskab. Hun blev grebet af singer-songwriters som Joni Mitchell og Kira Skov; historiefortællere med en snert af melankoli, som Camilla Thorborg følte, hun kunne spejle sig i – og synge med på.
»Fordi jeg netop havde gået med sangen alene i så lang tid, havde jeg ikke fået den anerkendelse, som jeg fik af at være en del af et fællesskab, hvor man deler musikken med hinanden. Det betød utrolig meget for mig.«
Mens mange af klassekammeraterne drømte om en fremtid som udøvende musiker eller artist, var Camilla Thorborg i tvivl om, hvilken vej hun ønskede at gå med musikken. Sangen havde altid været et grundvilkår for hende. En måde at mærke sig selv på, og noget hun ikke kunne lade være med. Alligevel var det ikke scenen, Camilla Thorborg drømte om.
»Der skulle gå rigtig mange år, før jeg turde tro på, at jeg kunne leve af at synge, og samtidig fandt den hylde, som passede til mig. At undervise andre og finde frem til, at det måske i virkeligheden er der, mine evner virkelig er godt givet ud. At det jeg i virkeligheden brænder for er at give folk kontrollen over deres stemme, og hjælpe dem på vej, ligesom jeg selv blev det.«
Mødet med eleverne
I sommeren 2023 blev Camilla Thorborg færdiguddannet sanglærer, og siden december har hun undervist på Miles Music School, hvor hun ofte møder elever, for hvem hun er den første, de deler deres sangstemme med.
»Jeg er meget opmærksom på at være anerkendende over for, at de overhovedet tør åbne sig op på den måde, som de jo gør ved at komme til undervisning og synge foran mig. For mange er det en sindssyg sårbar situation, og jeg plejer også at gøre dem opmærksom på, at jeg i virkeligheden har det på samme måde og selv har kæmpet med at stille mig frem foran andre,« fortæller Camilla Thorborg og tilføjer til sidst:
»Grunden til, at man kommer til musikundervisning er jo for at få lov til at blive bedre. Derfor er ikke et krav om, at man skal komme og kunne det hele fra start af. For mig er det vigtigste, at mine elever bliver fortrolige med deres stemme og finder glæden ved at tage kontrollen over deres instrument. At det at bruge sin stemme bliver en frigørelse, frem for noget, der skal lyde på en bestemt måde. Undervejs er jeg deres største fan, for jeg synes virkelig, at de er seje, og jeg håber, at jeg kan være med til at gøre en forskel for dem, ligesom jeg selv oplevede det med min første sanglærer.«
Nysgerrig på Camillas undervisning? Book en gratis prøvetime her.